Nadeel van MLM: Ver...
 
Meldingen
Alles wissen

Nadeel van MLM: Verhalen worden verdraaid en verzonnen

3 Berichten
2 Gebruikers
0 Vind-ik-leuks
6,666 Bekeken
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

In de kleuterklas hebben we allemaal wel eens het 'doorvertel' spelletje gedaan. Je zit met de andere kinderen in een kring en de juf fluistert een woord in bij het kindje aan het begin van de kring. Die moet vervolgens weer het woord doorfluisteren naar de volgend in de kring totdat het woord de hele kring doorgefluisterd was. De uitkomst was altijd hetzelfde; aan het eind van de kring komt er een compleet ander woord uit.

Het zelfde is aan de hand bij MLM. Omdat de constructie van MLM is dat iemand een product verkoopt aan iemand die het product verkoopt aan weer iemand die het product verkoopt (enz. enz.) wordt het verhaal gaandeweg vanzelf aangedikt, aangepast of wordt er van alles bijverzonnen.

Bij MLM is geen management die de 'zelfstandige' distributeurs managed. Een distributeur kan per definitie andere distributeurs aanstellen. Zij kunnen ook weer distributeurs aanstellen, enzovoort. Zo kunnen verhalen, 'feiten' en andere zaken makkelijk een eigen leven gaan leiden binnen de MLM.

Bij Protandim bijvoorbeeld verzon men er bij dat het allerlei ziektes kon genezen, van MS tot aan kanker.

Als je als bedrijf een product of dienst wilt verkopen, dan wil je dat dus niet via MLM doen want de verhalen worden geheid verdraaid en aangedikt. Daar gaat je goede reputatie.

Dit onderwerp werd gewijzigd 5 jaar geleden door Admin
 
Geplaatst : 11/01/2014 1:34 pm
 Ego
(@ego)
Berichten: 6
Active Member
 

Dat ik inderdaad de verhalen met 'een korreltje zout' nam was al een feit maar toch blijft me ergens een vraag hangen waarop ik zelf het antwoord niet kan vinden. Ik ga het proberen zo goed mogelijk te formuleren.

Een gewezen vriend van mij (we liepen dus echt vast in onze vriendschap door zijn 'business' waarbij hij méér respect én geloof stopte in zijn leader dan in een vriendschap én door het eeuwige gezeur over MLM, maar dit ter zijde) liet me een video zien van een ACN bijeenkomst die hij recent had bijgewoond. In deze bijeenkomst werd een 'vertegenwoordiger' tot een hogere rang gebombardeerd met véél toeters en bellen. Die gast ging een verhaal ophangen wat een kleuter nog niet als sprookje zou geloven maar ok, ieder het zijne.
Die vertegenwoordiger die nu teamleader zou zijn geworden was inderdaad ook aanwezig toen mijn gewezen vriend deze club uitnodigde bij hem thuis om mensen te ronselen. Een "leader" was ook aanwezig die véél naam en faam zou hebben?
Maar goed, mijn vraag: er wordt zo een jonge knul, hij was net 19 geworden, gebombardeerd tot een hoger level binnen die club wat hij bereikt had binnen 7 maanden (terwijl de andere heren én dame op het podium er 7 jaar over gedaan hadden), speeches worden gegeven, hoge pieten die het geheel gemaakt hebben binnen het bedrijf mochten het podium sieren, muziek, lichteffecten en vervolgens zijn naam in héél grote letters via een PowerPoint presentatie verschijnend op het podium.
Wat mag men hier nou van geloven? Ik bedoel, is dit echt allemaal fake? stoppen die bedrijven écht hun tijd én geld in zulke shows die van geen kant waar zijn of heeft zo iemand toch dat level bereikt en verdiend goed geld?

 
Geplaatst : 05/06/2014 2:20 pm
(@admin)
Berichten: 246
Estimable Member Admin
Topic starter
 

Wat mag men hier nou van geloven? Ik bedoel, is dit echt allemaal fake?

Nou wat vast staat is dat het bij MLM draait om veel, heel veel uiterlijk vertoon. Ik bedoel, in de echte wereld word je niet op een podium gezet als je promotie maakt op je werk. Je trekt misschien thuis een extra flesje bubbels open met je man of vrouw om het te vieren, maar dat is het wel. Bij ACN en bij veel andere MLM bedrijven wordt zo'n promotie uitgebreid gevierd op het podium. Het voornaamste doel is daarbij om het publiek in de zaal te inspireren en te imponeren. Veel MLM leiders rijden graag in hele dure auto's rond, maar niet zelden blijken dat huurbakken te zijn die speciaal voor het evenement even gehuurd zijn om even interessant te kunnen doen.

Zoals je in een ander topic al zei verdienen veel van zulke 'leiders' niet bijzonder veel; de meesten hebben er nog een fulltime baan of een uitkering naast.

Al is dat echter niet wat ik precies bedoelde met dit topic. Wat ik meer bedoelde is dat MLM werkt met lagen van mensen die dingen aan elkaar door vertellen. Wat bovenin de piramide begint als misschien een redelijk concreet en logisch verhaal, is onderaan de piramide een compleet overdreven fabel geworden, welke overigens wel gewoon geloofd wordt door veel mensen. Een mooi voorbeeld daarvan is een op zich onbenullig drankje die vele MLM distributeurs verder opeens allerlei ziektes kan genezen volgens de distributeurs.

 
Geplaatst : 05/06/2014 6:27 pm
Deel: